HEEEEMMMAAAAAA

 

Hej min saknade blogg och alla fans!

Ni förstår inte vilken underbar resa vi har haft, går inte att beskriva med ord men jag ska försöka.

Jag och min familj åkte tillsammans med våra kompisars familj bestående av Urban krulltott, Angela, John och Simon. Det blev tusen gånger roligare att åka med andra barn eftersom man lätt tröttnar på sina päron hehe.

Den första veckan var helt fantastisk, har aldrig varit med om något liknande. En vecka med safari. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men det blev så mycket bättre än vad jag hade trott. Vi bodde på olika hotell varje natt som var jätte fina. Mycket lyxigare än jag hade trott, tänkte väl att man bor i nån liten stuga på savannen men så var det inte. Stora hotellrum och pool på alla ställen. En natt var dock annorlunda, då sov vi i ett tält mitt ute på savannen, det var sjukt häftigt men lite läskigt också. På kvällen hörde vi hyenor skratta runt vårt tält och vid frukosten kom en elefant på besök och käkade gräs bara 10 meter från tältet.

Varje morgon gick vi upp tidigt, runt sju. Döda mig. Man åt god buffe frukost och sen var det bara att hoppa in i jeepen tillsammans med våra guider Aaron och Damien. Sjukt sköna var dom, hade långa historier om hur de blivit anfallna av noshörningar och diskuterade länge om allt och ingenting. Tur det för vi åkte myyyyycket bil, från halv 8 på morgonen till runt 4 på eftermiddagen, pust. Ungdomarna hade en egen bil och vuxna den andra, såklart hade vi mest tur. Våra guider var förvånade och häpna över hur mycket vi fick se och på så nära håll. Vi såg alla "the big five" som består av elefant, noshörning, buffel, leopard och lejon". De va sjukt mäktigt att se, och varför just de djuren är the big five är för att det är dem som är mest farliga, inte för att det är störst. Det fanns bara 40 noshörningar i tanzania och vi såg 7 stycken, vi såg 6 jeoparder var av 3 på tre meters avstånd och nästan smekte bilen framför oss, vi såg sötaste elefantungarna, vi såg pumba (vildsvin, väldigt viktigt) och häftigaste av allt enligt mig var att se lejonen. De är så otroligt mäktiga och häftiga att man nästan tappar andan när man ser en på nära håll. Vi såg totalt 13 lejon men några av dem på långt håll men riktigt nära (typ 2-3 meter) såg vi två honor och 3 hanar. Det var så jävla häftigt!!!! Var som vi var med i en scen ur lejonkungen. Åh så lycklig jag var då!!!!

Och man får inte glömma allt annat vi har sett: giraffer, zebror, flodhästar, gnuer, apor osv….

 

Efter blivit inmatad med Afrikansk safari och kultur i en vecka åkte vi över till ön Zanzibar för att bo en vecka på ett underbart hotell. Det hade allt, låg 5 meter från havet, poolen 2 meter från rummet, maten 2 meter från poolen. Bara det lixom (tjockisar serri). Det var paradiset, chillade, åt, solade, badade och åt. Och ja, maten var fantastisk!!

Men vi har inte slappat hela veckan, vi var också på två utflykter. En dag åkte vi ut med båt för att simma med fria delfiner. DREAM COMING TRUE! Jag har simmat med delfiner innnan i pool, men detta var en helt annan sak, delfinerna gjorde som de ville och tog inga order. Det var fantastiskt, man hoppade i från båten med cyklop och såg dem simma några meter under en och när dem kom upp till ytan för att ta luft var det häftigaste. Då simmade dem så nära en att man kunde ta på dem. Sjukt coolt!!! Man kan inte undgå att bara beundra delfiner, de är så vackra och eleganta, plus att det ser ut som dem ler hela tiden. Det var verkligen en upplevelse.

En annan dag var vi ute på en snorklingstur, där vi åkte ut till en mindre ö där det fanns sköldpaddor. Åh vad bra snorkling det var, bästa jag vart med om!

 

Ja om ni orkar läsa allt det här hoppas jag ni förstår det var en underbar resa, längtar redan tillbaka. Mycket häftigare än bara sol och bad semester, här fick man verkligen uppleva saker. Och vilken skillnad det är på u och i länder. Vill nästan gråta. Man ser verkligen hur bortskämda vi är med rent vatten, mat, kläder, hus och trygghet. Vi åkte igenom massor av byar där folk bodde i hyddor av palmblad, fick gå flera mil för att hämta vatten och barnen och alla fick jobba för att få någon mat. Sjukvård fanns knappt. En gång när vi hade fått mat över från våra lunch lådor samlade vi ihop allt i en låda och stannade sedan vid en fattig by, direkt sprang tre barn fram sa jambo, som betyder hej. Jag gick då ut med all mat och öppnade lådan, två av barnen kastade sig runt min mage och grät av lycka. Jag blev tårögd, så lite kan göra så mycket. Den maten vi skulle slängt för den inte var god eller för vi var mätta grät några barn över. Det kanske var mer mat än dem någonsin har ätit.

BILDERNA KOMMER SNART, SKA BARA LADDA IN DEM! KAN NOG TA ETT TAG FÖR VI TOG EN MILJON BILDER TYP...












Kommentarer
Postat av: Sara

Åh herregud vad fantastiskt thea!!!!! Fick verkligen sug efter en safari nu! Vi måste ses snart igen med, Pusss

2012-01-11 @ 16:58:57
URL: http://senseofsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0